«Cercare di definire la musica – che in ogni caso non è un oggetto ma un processo – è un po’ come cercare di definire la poesia: si tratta cioè di un’operazione felicemente impossibile. […] Forse la musica è proprio questo: la ricerca di un confine che viene continuamente rimosso. […] La musica è tutto quello che si ascolta con l’intenzione di ascoltare musica». [Luciano Berio – Intervista sulla musica – 1981]

Software di riferimento musica elettronica usati nel corso 

  • Cycling ’74 Max MSP (commercial patching software)
  • Ableton Live (commercial DAW software)
  • Pure Data (shareware patching software)
  • C-Sound (freeware opcode software) 
  • Cubase (commercial DAW software)
  • Logic Pro (commercial DAW software)
  • Reaper (shareware and commercial DAW software)
  • Audacity (freeware sound editing software) 
  • Adobe Audition (commercial sound editing software)
  • Sonic Visualizer (freeware sound analysis software)

Testi di riferimento sulla musica elettronica

  1. Musica Elettronica e Sound Design con Pure Data A. Cipriani e M. Giri, ConTempoNet
  2. Musica Elettronica e Sound Design, A. Cipriani e M. Giri, ConTempoNet (volume 1 e volume 2);
  3. Max/MSP/Jitter for MUSIC, V. J. Manzo, OXFORD University Press;
  4. Audio e Multimedia, V. Lombardo, A. Valle, Maggioli Editore;
  5. Musica informatica, L. Tarabella, Maggioli Editore;
  6. Electrosound, Storia ed estetica della musica elettroacustica, EDT; • Fisica nella musica, A. Frova, Zanichelli;
  7. Mathematical Theory of Music, Franck Jedrzejewski, IRCAM;
  8. Manuale di Musica Elettronica, Enrico Cosimi, tecniche nuove;
  9. Algorithmic Composition, Gerhard Nierhaus, Springer Wien NewYork;
  10. The Electronic music tutorial, Curtis Roads, OXFORD University Press;
  11. Composing Electronic Music, Curtis Roads, OXFORD University Press;
  12. Interactive Composition, V. J. Manzo, W. Kuhn, OXFORD University Press;
  13. Musimathics, G, Loy (volume 1 e volume 2), The MIT Press.
  14. ELECTROSOUND – Storia ed estetica della musica elettroacustica, G. Fronzi, EDT, 2012;
  15. INTERVISTA SULLA MUSICA, L. Berio, Roma-Bari, Editori Laterza, 2011;
  16. AUDIOCULTURE, readings in modern music, C. Cox and D. Warner, Bloomsbury, 2013;
  17. ELECTRONIC MUSIC, N. Collins, J. d’Escrivàn, CAMBRIDGE UNIVERSITY PRESS, 2007;
  18. LA COMUNICAZIONE, Maestri e Paradigmi – M. Ricciardi, Editori Laterza, 2010;
  19. FILOSOFIA DELLA MUSICA, Un’introduzione, P. Kivy – Piccola Biblioteca Einaudi, 2007;
  20. ALL’ASCOLTO, Jean-Luc Nancy, Raffaello Cortina Editore, 2002;
  21. LA QUARTA RIVOLUZIONE, Luciano Floridi, Raffaello Cortina Editore, 2017
«Le tecnologie non sono semplici aiuti esterni, ma comportano trasformazioni delle strutture mentali […]. Le tecnologie sono artificiali ma l’artificialità è naturale per gli esseri umani».

Orality and Literacy: The Technologizing of the World (1982), W. Ong

C 3

C 4

C 5

MUSIC: Circle of 5ths There exists a Phi relationship in our musical scale! It is based on the translation of the fibonacci numbers 2-3-5-8-13 upon the common keys of the piano. We have 13 notes in the chromatic scale. There are 8 white keys which also define the movement of the octaves (7 notes with the 8th one repeating the first). There are 5 black notes or Semitones partitioned in groups of 2 and 3 neighbouring semitones. Then, on a more advanced and esoteric level, there are the Fifths, based on a Circle of 12 tones of the same chromatic scale. It is a geometrical representation of the relationships among the 12 pitch classes of the chromatic scale. The Circle of Fifths is a sequence of pitches or key tonalities, represented as a circle, in which the next pitch is found seven semitones higher than the last. It is pleasant to the ear, and reveals the hidden symmetry underpinning musical composition, based on the Mathematics of Beauty: the Fibonacci Numbers. Jain 108